JAN ŠIBÍK PHOTOGRAPHER
Jan Šibík - photojournalist
MOST POPULAR STORIES
THIS WEEKOVERALL
¨
 
TEXT

Rumunští Romové doprovodili do nebe Iona, který se v Česku utopil

Romská rodina Dimoftů z Rumunska, kempující dva týdny v Praze, nabourala představy Čechů, jak se má dospělý člověk chovat ve městě. A pohotová média vytvořila schematický obraz o příjezdu velkomožného klanu, kde se to hemží králi, barony a princi. Přitom rodina bydlí v oprýskaném domku se satelitem a v domovské vesnici Jiblea nevybočuje téměř ničím. Snad jen tím, že MUSÍ POHŘBÍT UŽ SVÉHO TŘETÍHO SYNA.

Tlustý zpěvák s oroseným čelem a naleštěnými botami přiloží k puse mikrofon a místnost nacpaná lidmi se zalije táhlou melodií, která přehluší hysterický pláč několika žen nad otevřenou rakví. Už třetí noc v ní leží nebožtík Ion Miclescu v parádním obleku s motýlkem, s hromadou bankovek na prsou a kartáčkem na zuby u nohou - výbavou na druhý břeh. Tahle píseň je na cestu. A bude jeho poslední.

Truchlící, kteří se do komory s rakví nevešli, přemáhají spánek po několikadenní rozlučce na trávníku před domem. Zatímco ženy sedí uťáple na lavicích, kousek od louky, kam všichni chodí vyměšovat, před sebou celý večer jednu láhev limonády, chlapi zabírají privilegovaná místa u kulatého stolu před brankou. A koluje mezi nimi dnes už několikátá flaška slivovice. Je dvakrát destilovaná. Vypálená ve stejný rok, kdy Robinson Dimofte tenhle baráček v jihorumunské vesnici Jiblea koupil, aby zapomněl.

OPUŠTĚNÝ ROBINSON

Dřív žil dvaačtyřicetiletý Robinson se svou rodinou sedmdesát kilometrů odsud. Tady dostal první opravdu tragickou facku - syna mu tu srazilo a zabilo auto. Pár let nato se mu další syn utopil v přehradě. "A tak jsem odjel sem, není tady dálnice, není tady voda na koupání," říká Robinson, oblečený v černé košili a s hlubokou jizvou na tváři. Věřil, že jeho dětem se už nic nestane. Opatření ale nezabrala. Třetího ze sedmi synů mu spolkla hladina staroboleslavského rybníka.

Ve vzdálené zemi se Robinsonova rodina dostala do předních novinových headlinů a část médií otitulovala utonulého Iona hodností prince. Robinsona pak v souladu s touto logikou označila za romského krále. K nepřehledné smečce divokých exotů dostala veřejnost jednoduchý klíč. Ovšem dost lichý. "Já jsem nikomu neříkal, že jsem bohatý nebo že jsem významný," opře se v plastikové židli a odchýlí hlavu od kouře z ohniště, na němž se v obrovitém kotli vaří naporcovaná hromada masa. "Měl jsem dost starostí s Ionem. A když se mě ptali, tak jsem prostě odpovídal."

Robinson patří mezi zhruba pět neformálních romských soudců v okolí dvousettisícového města Vâlcea, kteří rozhodují menší spory. Muži jeho postavení se v Rumunsku říká "buri başa". V širší rodině má hlavní slovo, ostatní chlapi v okolí k němu vzhlížejí a málokdy se vzepřou jeho radám.

"On je jak doktor," řekl mi na oslavě za mrtvého Robinsonův brácha Kolja, aby tím vyjádřil, že jeho sourozenec je chytrá hlava. Podobně se snažil komunikovat s českými novináři i Robinson. O svém postavení mezi rumunskými Romy mluvil tak, aby tomu zvědaví cizinci porozuměli. Tedy v gadžovských pojmech, jež ale naplnil úplně jinými významy. Z řadového romského "buri başi" byl rázem romský král, z jeho utonulého syna princ.

PEDAGOG S CEJCHEM

Hrobky zámožných romských hlavounů často připomínají malé obýváky s nábytkem i výzdobou. A hrobka nebožtíka Iona se podobá spíš úzké vykachlíkované koupelně bez příslušenství. Na třídenní rozlučku najal Robinson levnější muzikanty (ačkoli se může zdát, že padesát tisíc korun za kapelu je opravdu hodně), i sedmiletá slivovice je pro jeho rodinu vzácné zboží. "Pěkně pomalu, jako pijete to vaše pivo," nabádal nás Robinson. Nepatří mezi boháče.

Majetek a autorita jdou přitom ruku v ruce. Zámožný Rom tu bývá často automaticky považován za chytrého a schopného, protože se dokázal zvednout z průměru a vydělat prachy. V neformálním žebříčku se tak vyhoupne snáz než chudák. Kupříkladu zbývající čtyři "buri başové" z kraje relativně bohatí jsou a na pohřeb přijeli v luxusních fárech, oháklí v drahých košilích.

Oproti nim si ale Robinson svou prestiž vydobyl pouze vlastní inteligencí a ostatní ho uznávají, přestože nic moc nemá. Když Robinson promluví, ostatní ztichnou. "I tihle čtyři vědí, že on je z nich nejchytřejší," mávne na vysvětlenou s ležérní jistotou na pány v drahých košilích Robinsonův synovec krátce před začátkem obřadu. A naslouchající hlouček okolo něj souhlasně přikyvuje.

Do školy chodil Robinson dvanáct let. To je v jeho rodině zatím rekord. Po základní šel na střední školu ve městě Sibiu a naučil se montovat auta. Chtěl pak učit, ale pedagogického adepta s jizvou na obličeji po rvačce na nože prý nikde nechtěli. A tak se začal živit jako šofér a opravář a u toho už zůstal. Romského soudce dělá bokem - když ho povolá romský tribunál, takzvaný kris, který čas od času zasedá tam, kde je třeba řešit právní spor.

ROMSKÁ SPRAVEDLNOST

Robinson rozsuzuje menší konflikty, obvykle spojené s uzavíráním sňatků. Pokud se například ukáže, že manžel zaplatil vysokou cenu za nevěstu v domnění, že bude panna, a ona už zatím pannou není, musí dívčina rodina peníze vrátit. Taková je romská spravedlnost.

Anebo Robinson pomáhá organizovat sešlosti rodin, kde se sňatky dohadují. Jeho sedmnáctiletý syn Ion zrovna na takové mezinárodní spárovací shromáždění mířil do Německa (Robinson o ní s novináři mluvil jako o konferenci) a cestou se zastavil u Staré Boleslavi, aby se vykoupal. Ion si mohl vybírat a rodina s ním spřádala velké plány. Měl si najít ženu, založit rodinu a stát se příštím "buri başou".

"Všichni ho milovali," říká jeho dvacetiletý bratranec Simon s vlasy ulíznutými dozadu, sedící na stoličce vedle Robinsona. "Byl chytrý. Jako jeho táta. Kdyby tady dnes byl, dělal by vtípky se všema, s holkama i klukama, s mladýma i starýma. Já bych třeba nikdy Rolex Replica nedokázal dělat vtípky se starýma chlapama. On to ale uměl." Nad jeho rakví se zatím houpou dvě mucholapky a dvacet čtyři hodiny denně se nad ním sklánějí příbuzní a ovívají jeho tvář kyticí papírových růží.

Není to poslední rána do řad Robinsonovy rodiny. Další syn, Mario, se před sedmi lety popral před diskotékou s bílým Rumunem a ten ho za to zažaloval. Oficiální rumunský soud rozhodl, že rodina buď zaplatí odškodné v přepočtu asi sto tisíc korun, anebo půjde Mario do basy. Nastupuje za měsíc. "Je to zkorumpované. Ani nás nenechali nahlédnout do spisu," nalije do sebe doušek ranního piva Robinson. V bělošském systému je mu funkce romského "buri başi" naprosto k ničemu. Oranžová koule nad východním obzorem svítí na bílý oprýskaný domek o čtyřech místnostech u prašné cesty ve vesnici Jiblea, pod slunečníkem sedí v souměrném kruhu muži v černých pomačkaných šatech a sklesle civí před sebe. Ve tváři se jim po ránu mísí smutek nadcházejícího obřadu s únavou po několika dnech nepřetržitého pití. Kapela před domkem právě zapnula aparaturu.

Cesta před plotem se zaplnila auty, další a další vozy se proplétají mezi postávajícími ženami v barevných slavnostních šatech a muži pokuřujícími v uzavřených hloučcích. Dorazily asi dvě stovky příbuzných a známých. Cizinec se tady domluví sice skoro jakýmkoli evropským jazykem (i arabsky), všichni jsou ale z Rumunska. Za prací do nějaké evropské země se vydal snad každý druhý, protože je to snazší cesta k výdělku než doma. Rumunský ekonomický boom posledních let Romy povětšině minul. Zdá se ale, že alespoň prozatím je to všem jedno.

Z modré dacie vystoupí po poledni i modrooký pop řeckokatolické církve v černém hávu a stojící dav naslouchající monotónně drnkající kapele se začne hýbat. Muzikanti utnou uprostřed písně. Pop vstoupí do domku, za ním Robinson s bratry, zbylými syny a ženou, pak plačky v černých šatech. "Ve jménu Otce, Syna i Ducha svatého," naznačí nad nebožtíkem kadidlem kříž a plačky se rozbrečí. Cesta Iona Micleska na onen svět začala.

Funebrácký náklaďák zaparkovaný před brankou je pokryt smrkovými větvemi, na kabině fotka usmívajícího se Iona. Změť rukou vynese na kapotu rakev, vedle ní se na auto vydrápou pozůstalí. Vůz se dává do pohybu. Za ním se sune pestrobarevný pruh lidí a troubících aut. Na rakev dopadnou první kapky letní přeháňky.

Rakev následovaná průvodem putuje ke kostelu, kde bude mše, a pak i ke hřbitovu záměrně oklikou. To, aby tahle drobná zajížďka zmátla duši mrtvého Iona a on se nedokázal vrátit domů, kdyby se mu náhodou nechtělo na druhou stranu. Tentokrát byla ovšem pohřební zajížďka po vesnici Jiblea poněkud nadbytečná.

Reflex 33/2009

Text: Jan Gebert

 

WORKSHOP + NEWS
KNIHA JAN ŚIBÍK - DESET LET

 

KNIHA JAN ŠIBÍK - DESET LET 

ORIGINÁLNÍ, AUTOREM PODESANOU FOTOGRAFIÍ 

VÍCE INFO A OBJEDNÁVKA 

http://bit.ly/2myWHEh

DÁRKOVY POUKAZ - MOBIL 2017

TERMÍNY WORKSHOPU JANA ŠIBÍKA

NOVÝ TERMÍN  29. 10. 2017 a rok 2018

Sedmihodinový workshop

Cena 1800 Kč

Přihláška:sibik@volny.cz

DÁRKOVY POUKAZ - DIGITÁL 2017

TERMÍNY WORKSHOPU JANA ŠIBÍKA

NOVÝ TERMÍN:28. 10. 2017 a rok 2018

10 hodinový workshop

Cena workshopu: 2500 Kč

Přihláška: sibik@volny.cz 

INSTAGRAM PHOTONEW
Instagram
31.01.2013
27.01.2013
26.01.2013
\
BOOKS FOR SALE

JAN ŠIBÍK -  DESET LET

VČETNĚ ORIGINÁLNÍ, AUTOREM

PODEPSANÉ FOTOGRAFIE

O ROZMĚRU 24X33 CM

VÍCE INFO A OBJEDNÁVKA 

 http://bit.ly/2myWHEh

 VÍCE INFO A OBJEDNÁVKA 

 http://bit.ly/2myWHEh

 

Deset let, tak se jmenuje nová kniha Jana Šibíka. Jak název napovídá, završuje desetiletou práci autora, jenž dlouhodobě formuje podobu české reportážní fotografie. Přírodní katastrofy, KLDR jako bizarní relikt komunismu, ale také arabské jaro, občanská válka na Ukrajině, a hlavně utečenecká vlna dosud nebývalých rozměrů, to jsou témata, jimž se Jan Šibík během uplynulé dekády věnoval. Ve svém celku se kniha stává svědectvím o proměně světa, k níž v tomto období došlo. Světa, v němž ideologie nesvobody a násilí hledají a nabývají novou tvář. V tom je zásadní myšlenkové poselství Šibíkových fotografií.


Text: Dan Hrubý

 

VIDEO  
JAN ŠIBÍK- HYDE PARK, ČT
This div will be replaced

Next videos:
1. INTERWIEV JANA ŠIBÍKA NA Z1
2. Šibík, Šíma - Revoluce v Egyptě, ale fakt né vážně
3. FILM "ĎÁBEL V NÁS" - 1. část
4. FILM "ĎÁBEL V NÁS" - 2. část
5. ZÁPLAVY V PÁKISTÁNU ŠIBÍK+ŠÍMA
 
 
Garážová vrata I Svěží vítr I Majla.cz I Tanec Ostrava I Mareti I Betonové výrobky I Slovenské reality